2017/08/10

ATOOPPISESTA IHOSTA KÄRSIVÄ

Mulla on vaivannut tasan vuoden verran vähän ikävämpi juttu nimittäin ihottuma. Ja se on tällä hetkellä yltynyt todella pahaksi. Viime vuoden kroppa veteli lähes kokonaan stressitilassa, kun oli puolvuotinen pääsykokeisiin lukeminen, tuloksien odottelu, muutto kotoota, uusi kaupunki, uudet ihmiset, ensimmäinen yliopistovuosi, kaukosuhde yms. Lisäksi mulla aloitettiin Tyroxini kokeilu kilpirauhasen vajaatoimintaan, jonka takia oon juossut lääkärissä useampana kuukautena. Tämä kaikki yhdistettynä on sitten laukaissut jo pienenä lapsena kuriin hoidetun atooppisen ihottuman uudelleen.

Aluksi se alkoi pienenä kutisevalla läiskällä kaulalla, sitten kasvot ja ylävartalo muuttui rutikuivaksi. Jos siis hieraisin kädellä esimerkiksi otsaa, ihoa vain karisi pois. Nyt tilanne on kuitenkin se, että mun naama on kirkkaan punainen, tajuttoman kutiseva, täynnä ihottuma läiskiä, kuiva kuin korppu sekä rasvaisten rasvojen käytöstä johtuen myös muutamia isoja näppyjä. Oon joutunut lotraamaan kortisonia hillitäkseni kutinaa, joka on saanut parissa kuukaudessa esimerkiksi mun silmänaluset ihan ryppyisiksi..

Viime yön nukuin naama lähes tuulettimessa kiinni, koska uusi ihotautilääkärin määräämä rasva sai naaman polttelemaan ja polte (ihan kuin avotulen edessä olisi ollut) jatkui lähes 10tuntia.. Tänään laitoin töihin normaalisti meikkivoidetta ja kasvoja kirveli niin paljon, että romahdin vaan lattialle itkemään kivusta. Tän päivän pelastus oli kyllä nuori tyttö, joka tokaisi mulle kassalla "näytät hienolta tänään!"  x100!!

Tällä hetkellä fiilis on kyllä niin matalalla, kuin vaan voi.. Pelkkä peiliin katsominen saa masentumaan, mutta vielä enemmän tää tukaluus mitä mun kasvoilla sekä yläkropassa on. Oon ruvennut jo vähän epätoivoiseksi ja miettimään taas ripsienpidennyksiä, joilla saisin itselleni edes vähän paremman olon VAIKKA just sanoin, etten tuhlaa niihin rahaa enää ikinä.. :D Ja edelleen muistan sen postauksen, jonka lupasin kirjoittaa ripsienpidennyksistä ja se on tulossa, kunhan saan intoa räpsiä selfieitä..

Tämmöinen ongelmien kertominen ei yleensä kuulu mun blogiin, mutta tää asia vaikuttaa mun mielialaan ja yleiseen hyvinvointiin niin paljon, että koin sen ihan hyväksikin kertoa. Ja täällä luultavasti on joku samaisen asian kanssa kamppaileva/kamppaillut, joten nyt pliis ilmiantakaa ittenne! Teen kaikkeni, että saisin takaisin normaalin ihon ja seuraava askel onkin uudet stydimmät rasvat sekä viljaton ruokavalio, joka useimmilla atoopikoilla on lieventänyt kutinaa huomattavasti.

34 kommenttia:

  1. Jaksuhali❤️ T:Jassu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jassu❤️❤️ Mulla on ensviikko ihan tyhjä, ku työt loppuu. Sushille???

      Poista
  2. Itellä kans todettiin atooppinen ihottuma ku olin aikani tuskaillu sitä ku mun silmäluomet alko kuivumaan ja hilseilemään enkä rasvaamisesta huolimatta saanu sitä loppumaan. Pahimmassa tapauksessa luomet oli ihan punaset ja turvonneet. Pakko oli sit lääkärille varata aika ja siel sit selvis et on atopia. Sen jälkee ku sain kunnon lääkkeet ni luomet ei oo ollu enää nii pahat. Välil tietty alkaa uuestaa hilseilee ja kuivuu mut pidän ylläpitävää hoitoo :)
    Eli et ole yksin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mulla oli kanssa aluks toi silmäluomiongelma, ja on kyllä vieläkin mut nyt on paljon pahempi ongelma.. :/ Kumpa se rajottuiskin vaan tohon.. Mulla kans superhyvää lääkettä luomille, joskin oon unohtanut sen kokonaan tän muun rasvarumban keskellä.😱

      Poista
  3. Oot silti maailman nätein, joten no worries 😘❤️ T: salainen ihailija, joka näki siut eilen

    VastaaPoista
  4. Voi Essi, ymmärrän ihan täysin, mistä puhut! Ihon kunto on niin herkästi yhteydessä itsetuntoon ja kun sen kunto huononeekin, niin se vetää aika koville :/ Kauheesti kuitenkin tsemppiä sulle, toivottavasti sun iho rauhottuisi ja saisit helpotusta. Ja jos jotain positiivista pitää mainita, niin mä en oo ainakaan huomannu kuvista mitään läiskiä! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana Noora❤️ Ja jep ottaa kyllä tosi koville itsetuntoon kun näyttää lähinnä kärpässieneltä peilistä.. En muutenkaan oo mikään meikkausmestari, et osaisin meikata piiloon :D

      Poista
  5. Itku tuli eilen äiskältäkin, kun juteltiin asiasta muun perheen kanssa<3.

    VastaaPoista
  6. ei vitsit, oon ollut ite täysin samassa tilanteessa. Pienenä kärsin pahasta atooppisesta ihottumasta, mutta jossain vaiheessa se helpotti. Pari vuotta sitten alkoi jälleen tulla ihottuman merkkejä takaisin ja vuosi sitten paheni jotenkin ihan täysin juurikin pitkittyneen stressin vuoksi. Itellä ehkä suurin apu onkin ollut ruokavalion viilaaminen. Oon jo usemman vuoden syönyt perusterveellisesti, mutta etenkin maitotuotteiden ja vehnän poisjättäminen alkoi auttamaan. Huomasin myös että juurikin maapähkinävoi aiheuttu mulle tuota kaulaihottumaa. Lisäksi karsin aina sieltä täältä kokeilujen jälkeen mm. sellerin ja kaikki muut pähkinät paitsi cashew-pähkinät pois. Ite oon nyt saanut ihoa parempaan kuntoon ja silloin tällöin noita yliherkkyyttä aiheuttavia ruoka-aineita pystyn syömään, mutta pidemmän päälle huomaan kehon menevän jonkinlaiseen tulehdustilaan.

    Ja noi rasvat... Oon todennäkösesti itse käyttänyt tuota samaa kirvelevää rasvaa ja muistan kuinka jouduin öisin hakemaan kylmiä vanulappuja silmille koska tuntui että silmät palaa irti... Oliskohan sulla mahdollista kokeilla valohoitoa? Ainakin itsellä talven etelän reissut on iso pelastus ihon kuntoon ja itse ajattelin jo aikaisessa vaiheessa heti syksyllä kokeilla valohoitoa, josko se auttaisi ehkäisemään ihottumaa, mulla siis varsinkin talvella puhkeaa tuo pahin kuivuus kun iho vain karisee pois.

    Tsemppiä sulle! Ja olisi kiva kuulla myöhemminkin päivittelyä että miten sulla lähtee tuo ihon kunto eteenpäin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tää meijän tarinahan tosiaan kuulostaa ihan samalta! :D Ihana kuulla, et oot saanut ihottumaa haltuun!!❤️ Mä testaan nyt kuukauden tota viljatonta ruokavaliota ja katon jeesiikö se mulla yhtään. Valohoidossa oon käynyt pienempänä ja nyt juteltiin ihotautilääkärin kanssa siitä, mutta ainakaan nyt lääkäri ei nähnyt sitä vielä kannattavaksi, kun niin kallista hommaa & ihottuma mulla suurimmaksi osaksi kasvoilla, kaulassa ja selässä.
      Koin itekin talvella Thaimaan matkan todella positiivisena ihon kannalta ja sain sen parannettua siellä, mutta suomeen tultaessa alle päivässä se räjähti taas..
      Ehdottomasti palaan asiaan vielä myöhemmin! :)

      Poista
  7. Täällä tapeltu ja itketty saman asian kanssa viimeset pari vuotta.. Kroppa täynnä läiskiä ja kutittaa ihan hitosti vaikka teet mitä. Itellä välillä auttaa naamaan ku laittaa elideliä naamaan (kirvelee ja kuumottaa ekana päivänä ihan hitosti mut parin päivän käytön jälkeen helpottaa). Rasvoja joutuu vaihtelemaan koko ajan ku loppuu vaikutus ja liian rasvaset rasvat vaan lisää kutinaa jos iho vähänkin hikoillut. Apteekista avenen rasvat on ollu hyviä kasvoille ja samoiten eucerinin atoopikko sarja mitä vielä löytää jostain apteekeista. Tsemppiä sinne, kyllä tää toivottavasti vanhemmiten kuulemma helpottaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Elideliä tosiaan mullakin tällä hetkellä kasvoissa ja tuntuu, että se saattais auttaa ainakin hetkellisesti.. Kiitos vinkistä tohon avenen kasvorasvaan, pitääkin perhtyä! Tuntuu vähän, että noi rasvaset rasvat on liiankin rasvaisia kasvoille... Tsemppiä meille❤️

      Poista
    2. mulla kans avenen emulsiovoide ollut atooppisen naaman pelastus. Samoin meinebase-vesiseoksen levittäminen yön ajaksi pahimmille iho-alueille, auttaa myös epäpuhtauksiin :)

      Poista
    3. Moi! Pystyisitkö laittaa mulle tarkan nimen tosta emulsiovoiteesta? Seisoskelen täällä apteekissa ja noita näyttäis olevan vaikka minkälaista! :) Kiinnostais testata, sekä tota meinebasea!

      Poista
    4. Avene Tolerance extreme emulsion on ollut mulla käytössä, tarkoitettu normaalille ja seka-iholle, mutta saatavilla on myös paksumpi versio tuosta samasta voiteesta :)

      Poista
  8. Moikka! Täällä myös toinen atooppisesta ihosta kärsivä henkilö. Itsellä ei ole sitä perinteistä tulehtunutta ihoa mutta varsinkin talviaikaan iho (jalat, selkä,maha) ovat niin kutisevia että hulluksi meinaa tulla. Sain viime keväänä lähetteen ihotautilääkärille ja hän määräsi minulle kaikki mahdolliset lääkkeet ja konstit. Hän suositteli erityisesti valohoitoa mutta sain oman atopian kuriin rasvoillakin (ensi talvena jos tilanne taas pahenee, menen ehdottomasti valohoitoon). Muutama ystäväni on käynyt valohoidossa ja he ovat suositelleet sitä kovasti. Käsittääkseni kelavähennyksen kanssa se 10 kerran "kuuri" ei ole hirveän kallis, muutaman kympin per kerta. Toki rasvoihin verrattuna kallista mutta mielestäni tuon rahan väärti jos se oikeasti toimii niin hyvin kuin olen kuullut. Eli suosittelen pyytämään lähetettä valohoitoihin! Sinun tilanteesi kuulostaa melko paljon pahemmalta kuin omani ja siltikin ihotautilääkäri oli heti suosittelemassa minulle tuota hoitoa. Tsemppiä sinulle ja toivotaan, että ihosi paranee! <3 -Anne-Mari

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Anne-Mari! Kiitos kommentistasi ja tietkö, tuo kutina on mulle niiiiin tuttua! Oon täynnä rupia sen takia kun raavin ihon vahingossa rikki. Valohoidosta ollaan puhuttu & tosiaan ehkä talvella otetaan se uudelleen esille, nyt koitetaan saada rasvoilla kuriin! Pienenä olen valohoidossa käynyt, enkä nyt itse muista miten toiminut mulla, mutta se ei ainakaan vienyt ihottumaa multa pois kokonaan. Ehkä pientä apua oli! :) Tsemppiä myös sulle, kun kylmät ilmat tulee takaisin! :( <3

      Poista
  9. Tuttu vaiva! Itselläni paha, rupinen ihottuna siirtyy aina paikasta toiseen, pari viimeistä vuotta se on hyppinyt kainaloiden, polvitaipeiden ja päänahan väliä...huoh! Kamala tunne kun koko päänahka kuoriutuu stressikausina irti ja hilseilee lattialle, jättäen ihon kipeäksi ja haavoille :/ itseäni on vähäsen helpottanut luonnonkosmetiikan käyttö, ei vie oiteita pois mutta lievittää! Ja todellakin jos tuntuu kurjalta niin ripsienpidennykset ja muut kaunistukset päälle vain, jos niistä tulee parempi olo, koska se on sen arvoista <3
    Ja pakko vielä sanoa, että oli ihanaa lukea tälläinen postaus! Oli niin helpottavaa kuulla, että joku noin ihana ja kaunis kuin sinä kärsii myös tästä ikävästä vaivasta, mutta pystyy silti elämään sen kanssa ja nauttimaan kaikesta ihanasta mitä elämässä on! Toivottavasti saisit stressittömämmän seuraavan vuoden ja helpotusta oireiluihin, tsemppiä!! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka ihana ano! <3 Ajattelin kanssa, että tää postaus vois olla hyvä kirjoittaa, kun kirjoitan aina niin pinnallista.. Kiva saada lukijatkin tietoon, että mä myös kärsin täällä ties mistä ihottumasta ja kilpirauhasen vajaatoiminnasta! Pienimmistä ei nyt yleensä puhu, mutta tää on kyllä nyt pidemmän aikaa vaivannut mua & lähiviikkoina niin paljon, et on tuntunut paremmalta vaan maata peitonalla piilossa elämää.. Oon kyllä silti vahvasti sitä mieltä, että ennemmin tää atooppinen iho kuin vakavampi sairaus. Saa olla onnellinen ja ainoostaan tällä ajattelutavalla sietää tätä ja tietää voittavansa jossain vaiheessa. (Vaikkakin tälläkin hetkellä siinä mun supervahvassa rasvassa lukee syöpäriski..)

      Pitääkin testata seuraavaksi luonnonkosmetiikkaa! Ostin Erisanin hajutonta ja erittäin herkälle iholle puhdistusmaitoa ja ai että miten sekin kirvelee.. Mutta jollain se meikki on pakko saada pois! Tsemppiä meille! <3

      Poista
    2. Hei kannattaa kokeilla jos meikit lähtis pois perusvoiteen avulla :) Ite kans atoopikkona en pysty käyttämään oikeastaan mitään puhdistustuotteita, ja harvemmin iho kestää edes kunnon meikkiä mutta silloin kun meikkaan niin poistan meikin Ceralan Plusssalla ja vanulapuilla ja lopuks vielä teen voidepesun samalla rasvalla. Toimii mulla ainakin! Tässä kesällä iho meni ihan hullun huonoon kuntoon allergioiden ja työpaikan huonon sisäilman takia, joten tunnen tuskan. Kannattaa muuten kokeilla tehohoitona Argan öljyä kuiviin kohtiin jos et oo vielä kokeillut, en tosin tiedä miten öljy sopii sit kasvoille jos meinaa finnejä tulla. Mulla vaan iho kuoriutuu kuivina laattoina pois eikä onneks näppylöitä pahemmin oo tullut, jos nyt jotain positiivista. Sain nyt onneksi yläkropan alueen rauhoittumaan kortisonikuurilla kun silmäluomet oli ihan punaiset ja kaulakin ihan syödyn näköinen :D Tsemppiä hei ihon kanssa kamppailuun, et oo yksin terveisin melkein naapuri!

      Poista
    3. Kiitos vinkistä! Oon tosi kiitollinen näistä kaikista vinkeistä mitkä teillä toiminut! Mäkin sain nyt jollain sekoiterasvalla kropan kuntoon ainakin hetkellisesti, mut naamalla menossa nyt todellakin joku ärtsyvaihe ja kokoaika pukkaa uutta finniä. En tajuu?! Ei mulla ennen oo tähän tahtiin todellakaan.. Harmittaa kyl ihan sikana!
      Hyvä et sait kuriin!! Mullakin kaula & kasvot ihottuman iskiessä kyl pahimmat... :/ Tsemppiä sullekin tän atopian kanssa! <3

      Poista
  10. Moi! Mulla kans pienenä todettiin atooppinen iho ja silloin kärsin kuivasta ihosta jatkuvasti. Äiti onneksi pakotti rasvaamaan koko kropan joka päivä, ja siitä onneks jäi tapa. Oon lapsuudesta tähän päivään jokaikinen päivä rasvannut koko kropan Ceralan plus-perusvoiteella, eikä iho ole näin päässyt enää ollenkaan huonoon kuntoon, itseasiassa saan tosi paljon kehuja mun ihosta kun rasvaan päivittäin kasvot samalla rasvalla. Vaikka varmasti tuntuu ettei perusvoiteet auta niin toi Ceralan plus on tosi tehokasta ja haluun nimenomaan korostaa sen säännöllisen koko kropan rasvaamista. Lisäksi mun vinkki on ottaa rasva mukaan kylpyhuoneeseen ja rasvata se siellä heti kun on kuivannut ihon. Mulla meinaan just vesi on se pahin kuivattaja. Siksi en oo esim pessyt aamuisin kasvoja ikinä. Hyvä puhdistustuote on misellivesi, sen kanssa kun ei tarvitse iha kastella samalla tavalla. Ja ainiin, mulla kun todettiin se atooppinen iho jo pienenä niin kuin sullakin, niin nykyään saan vakuutuksesta täyden korvauksen tosta ceralanista. Selvitä itsekin asia, ei meinaan tunnu pahalta lotrata rasvalla kun sen saa ilmaiseksi. Tsemppiä sulle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! :) Täytyykin tosiaan selvitellä tota täyttä korvausta! Opiskelija nää rasvat tulee kyllä viemään ison siivun tuista, joten toi ois täydellistä.. Mulla kans Ceralan plus yhtenä perusrasvana ja sitä käytän kaikista eniten. Tällä hetkellä saan siitä kuitenkin ilmeisesti finnejä (tai sitten tää kaikki stressi tästä ihosta näkyy tällä tavalla...), mut pakko vaan käyttää kun iho niin karisevan kuiva etten voi ajatella muuta vaihtoehtoa. Ehkä se tästä! Ihana kuulla, et sulla jeesinyt toi! <3

      Poista
  11. Mulla on kans atooppinen iho mikä on joskus mennyt tosi pahaksi ihan yhtäkkiä kasvoista! Oon saanut sen ihotautilääkärin määräämällä vahvalla kortisonivoiteella aina kuuriluontoisesti käytettynä aisoihin ja voide nimeltä elidel on nykyään ihan mahtava! Se ei ohenna ihoa niinkuin kortisoni, eli sopii pitkäaikaiseenkin käyttöön ja silmien ympärille. En käytä kortisonia nykyään ollenkaan paitsi kyynärtaipeisiin tarvittaessa, elideliä heti kun näyttää että joku "läiskä" ihottumaa olis tulossa ja se kyllä auttaa mulla. Elidel poltteli mulla miedosti pari ekaa päivää mutta nykyään ei mitään. Muista rasvaus hyvillä voiteilla (esim Ceralan) heti suihkun jälkeen kun iho vielä kostea. Ja Elidelin lisäksi toinen suosikki on Iho-Omega-vitamiinit valioravinnolta, niitä alkuun 4 kpl päivässä ja ylläpitona 2 kpl päivässä ravitsee ihoa sisältäpäin ja mulla ja yhdellä kaverilla ainakin toiminut hienosti taistelussa kuivuutta vastaan. Tiedän että noi ajat on rankkoja kun kasvot huonossa kunnossa mutta varmasti saat ihon kuntoon ja se tuntuu silloin kyllä parhaimmalta lahjalta! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Kuinka lohduttavaa lukea näitä teijän kommentteja. Niin monella ollut tää sama tilanne ja ootte saanut kuntoon! Antaa toivoa.. <3 Ja just tota Elideliä sain nyt kasvoihin! Vei multakin punaiset läikät kahdessa päivässä pois... Wau!!! Tosin kuivattaa ihoa ihan pirusti sekä sai mun imusolmukkeen kaulasta turpoomaan.. Nyt sitten joudun olla tauolla siitä (ja sain vasta tällä viikolla reseptin tähän) loppuviikon.

      Ja hei noi Iho-Omega-vitskut lähtee testiin! Oon niin kiitollinen näistä teijän vinkeistä! <3

      Poista
  12. Hei! Mulla on yleensä ollut ongelmana vaan pienet ihottumaläiskät käsissä tai jaloissa, mutta muutama vuosi sitten ilmestyi kasvot täyteen juuri samanlaista kuivaa kun kuvailit, johon ihotautilääkäri määräsi voidetta joka kuulostaa samalta mitä sulla, polttelee ihoa niin ettei mitään pysty tekemään eikä nukkumaan. Lääkäri antoi kumminkin vinkin, että puolisen tuntia ennen voiteen laittamista särkylääke (en muista annostusta, mutta ei tarvitse kovin vahvaa, voi kokeilla mikä auttaa tarpeeksi, en muista myöskään mitä särkylääkettä söin), niin kuumotus ja polttelu ei vaivaa. Itselläni tällainen voide auttoi, mutta särkylääke oli sen kanssa ehdoton!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep mäkin sain ton särkylääkevinkin! Otin töihin mentäessä puolikkaan burana 600, eikä sekään auttanut.. Nyt kuitenki iho jo tottui siihen rasvaan eikä viimeisimmät kerrat olleet läheskään niin pahoja! Kuivattaa vaan ihoa niin pirusti.. Ja on kyl älyttömän tehokas rasva, mulla kans lähti pahimmat läiskät jo nyt pois!!! Iho on kuitenkin tosi huonossa kunnossa muuten..

      Poista
  13. Voi Essiraasu!! :( Toivon niin paljon että saat pian helpotusta noihin, kuulostaa niin kauhealta! Muista kuitenkin, että oot jokatapauksessa aivan älyttömän kaunis ja ihana! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Roosa❤️ päivä päivältä mennään parempaan..

      Poista
  14. Jos joskus pyörit Helsingissä, niin suosittelen lämpimästi Ihohoitola Lupausta! Koitin monta vuotta löytää ratkaisua atooppisen ihon hoitoon, eikä mikään tuntunut auttavan kokonaan. Hoidossa katsottiin itselle sopivat tarpeeksi hellävaraiset hoitotuotteet ja nyt ihoni onkin saatu jo paljon parempaan kuntoon. Tsemppiä, atooppinen iho tuppaa välillä olla haastava <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä! Täällä pääkaupunkiseudulla joo pyöriskelen :) Nyt ollut monta päivää ilman kutinaa, mut tänään sit iski taas lehahdus naamaan, buuu.. :( <3

      Poista

Thank you <3

 

Contact

ESSIWOU@HOTMAIL.COM